Matcha je kouzelný nápoj! Jak vzniká? - Část 6.
Matcha v moderním světě
Před nástupem 20. století byla matcha ve své ryzí formě tradičně konzumována jako “hustý čaj” (koicha) – směs velkého množství prášku, rozmíchaná jen s takovým množstvím vody, aby byla tekutá. “Řídký čaj” (usucha) – méně silná, zpěněná miska čaje matcha, svůj protějšek doplňovala, ale jen po formálním popíjení “hustého čaje”, ve více relaxované fázi servírování. Množství čaje, které je potřeba na misku čaje koicha je překvapivě velké ale skýtá velmi intenzívní chuťový zážitek. Kvalita čaje je proto nanejvýš důležitá. Mohou se použít tedy jen ty nejměkčí, nejsladší listy, vybrané s nejvyšší možnou péčí. Jde o ukázkový příklad toho, co matcha původně byla.
Bohužel to, co konzumujeme dnes, již většinou neodpovídá tomuto standardu. V roce 1996 značka Häagen-Dazs představila matchu jako novou „chuť“ zmrzliny. Tato událost ovlivnila to, jak byl následně čaj matcha vnímán a ukázala možnosti, které tento produkt nabízel, a to nejen v Japonsku, ale po celém světě. Následovala společnost Starbucks, která v roce 2005 začala nabízet nápoje s obsahem matchy. Nejznámějším takovým je pravděpodobně matcha latté.
Do pozdních 90. let a začátku 21. století bylo nemožné uvažovat o japonském čajovém obřadu a čaji matcha odděleně, ale Häagen-Dasz a Starbucks se chopili průkopnické role a představili světu nové způsoby, jak matchu použít. Objevily se tisíce nově objevených uplatnění, od použití ve smoothies, míchání se solí, posypávání jídla po míchání s jogurtem. V současnosti je matcha nejen znovu objevena, ale byla vyjmuta ze staré, zaprášené skříně tradicí a má novou roli jako mnohotvárná superpotravina.